Skab opmærksomhed og styrk din virksomhed med et skarpt firmalogo

16 July 2018 Astrid Pedersen

editorial

Et firmalogo svarer for et firma til, hvad et våbenskjold eller et bomærke i gamle dage betød for adelen. Og det, at et firmalogo er det mest effektive redskab inden for det, der på marketings sprog kaldes ”branding”, fortæller en del om, hvad formålet med et firmalogo er. Branding er traditionelt den brændemærkning af kvæg eller heste, som fortalte andre, hvem de tilhørte. Ud over at beskytte mod tyveri, var brændemærkning også en måde at gøre opmærksom på kvaliteten af eens besætning til andre handlende. Og det er lige præcis hvad branding gør i moderne marketings sammenhæng, ved hjælp af et stærkt firmalogo, som kan signalere kvalitet og identitet til omverdenen, i særdeleshed potentielle kunder, samarbejdspartnere og andre interessenter.

Hvad skal et firmalogo kunne?

Et firmalogo skal være i besiddelse af en række egenskaber, som skaber genkendelighed, og som samtidig har en vis entydig signal værdi. Det er vigtigt, at design af firmalogo overvejes meget grundigt, og at designeren i udførelsen af firmalogoet har en finger i jorden og en god fornemmelse for virksomhedens kerneværdier, produkter og ydelser. Alt dette skal nemlig rammes ind i en uhyre simpel form, som tilmed skal opfylde visse, meget specifikke, tekniske krav.

For eksempel må et firmalogo ikke indeholde for mange detaljer. Grunden til, at detaljegraden i et firmalogo skal holdes ekstremt lav, er, at det skal kunne skaleres ned til meget små størrelser, som skal kunne fungere lige godt på print (for eksempel brevpapir og visitkort) som digitalt (for eksempel i internet-bannere eller som top logo på firmaets hjemmeside). Af samme grad skal farverne holdes enkle – ideelt set uden for mange gradienter eller skyggevirkninger. Og logoet skal kunne fungere i sort og hvid, eller i gråtoner, i fald en modtager af en email vælger at udskrive det på en laserprinter.

Læs mere om professionelt design af firmalogo på https://www.damgraphics.dk/firmalogo 

More articles