Sådan er du bedst stillet når du skal forhandle løn
Mange af os kan nikke genkendende til følgende: man har været på sin arbejdsplads i en del år og føler, at det er ved at være på tide, at man får en lønforhøjelse og/eller en forfremmelse. Det er dog ikke altid at det er ligetil og det er derfor vigtigt at kende sin værdi, og være skarp på hvad man kan tilbyde sin arbejdsplads. I denne artikel får du et par gode råd, til hvordan du forhandler løn på din arbejdsplads.
Kend din værdi
Først og fremmest handler det om at vide hvad du er værd, og hvilken rolle du udfylder på din arbejdsplads. Hvis du kan undværes i det store billede, så skal du finde nogle gode argumenter for, hvorfor arbejdspladsen skal give dig mere i løn og/eller forfremme dig. Lagerarbejdere er ikke så svære at finde, så hvis du arbejder på et lager, skal du være skarp på hvad du kan tilbyde og hvorfor du skiller dig ud. Det kan f.eks. være fordi at du har et gaffeltruck certifikat.
Lad dem vide hvem du er
Mange mennesker har en tendens til at ville springe over hvor gærdet et lavest, og det er der ikke så meget at sige til. Vores jobs tager meget af vores tid, tid som vi hellere ville bruge med vores familier eller på sjov og ballade. Du kan dog ikke tillade dig selv at springe over hvor gærdet er lavest, hvis du har ambitioner om at blive forfremmet og få mere i løn. Du er i stedet nødt til at vise at du er hårdtarbejdende og loyal, ved f.eks. at være den første der kommer om morgen og den sidste der går, tilbyde at arbejde over, eller vise din loyalitet ved aldrig at brokke dig eller tale dårligt om dine chefer eller arbejdspladsen generelt. Hårdt arbejde betaler sig altid.